Jak uczy się mózg?

Otóż lewa półkula odpowiada za to, co dzieje się z prawą stroną naszego ciała, ma związek z logiką, myśleniem matematycznym oraz komunikacją werbalną (słowną)....

Prawa półkula natomiast jest odpowiedzialna za lewą stronę ciała i odpowiada za nasze umiejętności artystyczne, kreatywność, wyobraźnię przestrzenną, emocje i myślenie intuicyjne. Ponieważ półkule odbierają po połowie impulsów ze świata zewnętrznego (np. wzrokowych z każdego oka), musi zachodzić między nimi komunikacja. Dlatego podczas nauki języka ważne jest łączenie aktywności, za które odpowiadają obydwie półkule. To dlatego często nauka słownictwa jest tak nieefektywna, bo ogranicza się jedynie do zakuwania listy słówek.

Hipokamp – utrwalanie informacji

W utrwalaniu informacji ważną rolę odgrywa w mózgu hipokamp. Tu zapisywane są nowe słowa i doświadczenia. Po jakimś czasie informacje te są przetransportowywane w inne regiony kory mózgowej. To dlatego zdarza się nam lepiej pamiętać rano słówka, których uczyliśmy się wieczorem. W czasie snu bowiem nasz mózg odtwarza sytuacje, które wywołały u nas silne emocje, co wzmacnia z kolei połączenia między neuronami, a informacje są przesyłane do pamięci długotrwałej. Jeśli informacje te właśnie tam się znajdą, to wówczas będziemy w stanie je przywoływać nawet po dłuższym upływie czasu. Dlatego nie można bagatelizować ilości snu i bezkarnie zarywać nocy, po to by nauczyć się nagle dużej partii materiału, no chyba że z założenia mamy go zapomnieć…. Tylko czy to miałoby sens?

W pamięci długotrwałej

Od czego zależy jeszcze to czy informacja znajdzie się w pamięci długotrwałej i czy będziemy mogli jej użyć zamiast mieć ciągłe wrażenie, że mamy coś „na końcu języka”? Zależy to oczywiście od ilości kontaktu z tą nową informacją. Znajdujący się w pamięci krótkotrwałej materiał musi być wciąż powtarzany, aby nie został zapomniany lub powinien być powiązany z danymi, które już nasz mózg przyswoił (czyli innymi słowy powinien być uczony w jakimś znanym nam już kontekście). Przejście do pamięci długotrwałej zależy także między innymi od tego jakie emocje towarzyszą procesowi uczenia się. Inaczej będzie zapamiętywała osoba, która czuje się przymuszona do uczenia się, a inaczej osoba, która robi to dla własnej satysfakcji czy w przyjaznej atmosferze. Z drugiej strony należy pamiętać, że wszystkie zarówno pozytywne jak i negatywne emocje sprzyjają zapamiętywaniu. To dlatego pamiętamy najdłużej te najcudowniejsze i najkoszmarniejsze momenty w naszym życiu. To również dlatego ciężko jest zapamiętać słówka z długiej nudnej listy, w którą wpatrywanie się nie ma nic wspólnego z jakimikolwiek emocjami poza uczuciem znużenia.

Dlaczego warto uczyć się języków?

Mózg ludzki jest stworzony do uczenia się, a nauka języka obcego wpływa na jego funkcjonowanie pozytywnie. Co więcej wszyscy możemy znać języki obce, ale to wymaga systematyczności. Niestety wiele osób chciałoby nauczyć się języka w mgnieniu oka, ale ten proces musi trwać i to, że to trwa czasem latami i przez cały ten czas wymaga naszej systematyczności, często zwyczajnie zniechęca. A tak naprawdę wystarczy kilka minut, ale codziennie. Dzięki nauce języków obcych ludzie mają lepszą pamięć i są bardziej kreatywni. Pomaga to też zdecydowanie pozostać dłużej sprawnym umysłowo.

A czy Ty jesteś już gotowy podjąć takie wyzwanie i poświęcić naukę języka choć kilka minut dziennie?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszym mózgu w kontekście neurobiologii odsyłam do: Frosztęga-Ryszawa R., Uczenie się języków obcych w świetle neurobiologii, Przegląd Edukacyjny nr 3/4/2016

Facebook

Darmowe pierwsze konsultacje

Nie jesteś przekonana/y czy masz potencjał do nauki angielskiego?
Bądź na bieżąco z PerfectSpot

Zapisz się na nasz newsletter

Otrzymuj powiadomienia o nowych artykułach i promocjach