Jak robić notatki, by się uczyć skutecznie języka obcego?

Co zrobić, by zapamiętywać na dłużej? Jak zapamiętuje mózg?

Żeby coś na stałe zakotwiczyło się w mózgu, to musi to być podane w kontekście. Musimy nadać temu sens czyli połączyć z tymi elementami, które już są w naszej pamięci. Wtedy możemy to zrozumieć i zakodować. Jeśli jest to coś nowego, musimy stworzyć takie skojarzenia, aby było to dla nas zrozumiałe.

Jak wygląda rzeczywistość szkolna?

Jeśli Twoje dziecko zapisuje notatki w deficycie czasu i do tego często są one po prostu dyktowane, to wówczas nawet nie używa myślenia i nie ma czasu połączyć nowych informacji z tymi, których już się kiedyś nauczyło. Działa jak automat. Dokonuje zapisu jak dyktafon. Nie angażuje się. Nie selekcjonuje i nie analizuje, a więc traci czas. Takie notatki można tylko zapamiętać na jakiś czas, ale się ich nie nauczy, bo nie są głęboko przetwarzane, ale nie można się ich nauczyć, tak aby się nimi posługiwać w przyszłości. Jeśli są one zapisane takim samym pismem, w jednym ciągu – tym gorzej. To dlatego otrzymanie 5 z kartkówki np. ze słówek nie musi oznaczać, że dziecko się tych słówek nauczyło i będzie umiało ich używać w rozmowie. Ono je na ogół zapamięta na potrzeby sprawdzianu, który zaliczy może i nawet całkiem nieźle. Żeby się nauczyć, trzeba głęboko przetworzyć podane informacje.

Jak pomóc trafić wiedzy do pamięci długotrwałej?

Będąc rodzicem oraz ucząc się języka obcego możesz pomóc rozwinąć Twojemu dziecku i samodzielnie opanować dwie umiejętności:

  • robienia notatek
  • skutecznego uczenia się, polegającego na przetwarzaniu głębokim.

Jak więc robić notatki, by stymulować przetwarzanie głębokie? Jakie notatki są najskuteczniejsze?

Te zrobione własnoręcznie. To z nich nauczymy się dużo więcej niż z najpiękniej wykaligrafowanej i najbardziej kolorowej notatki, ale pożyczonej od innej osoby.

  • Jeśli Twoje dziecko ma bardzo dużo słówek do zapamiętania, rób z nim mapy myśli (to wcale nie jest łatwa sztuka, dlatego robię je z uczniami na zajęciach; taka przykładowa jest na grafice). Tworzymy je od ogółu do szczegółu, a potem dorysowujemy kolejne gałązki. Przykładowo przy dziale „dom”, pierwsze odgałęzienia to pomieszczenia. Od każdego z nich można zrobić kolejne np. meble, wyposażenie a od nich czynności związane z tym sprzętem itd
  • Z tekstu podręcznika, z notatki szkolnej róbcie zestawienia, porównania np. w formie tabeli. Jest to tzw. metoda matrix. Tak np. porównuję z uczniami na zajęciach życie na wsi i w mieście.
  • Używaj z Twoim dzieckiem różnej wielkości liter, różnych podkreśleń, różnych kolorów, różnych grafik.
  • Naucz dziecko robienia ściąg. Jest to rodzaj streszczania, które stymuluje przetwarzanie głębokie. Czy pamiętasz jak sama własnoręcznie przygotowywałaś ściągi, a potem nie musiałaś ich używać, bo nagle okazywało się, że wszystko pamiętasz? Różnica polega na tym, że my je pisałyśmy same, a obecnie uczniowie często tworzą je komputerowo używając „kopiuj/wklej”, a to już nie pomaga uczeniu się. Niech Twoje dziecko robi ściągę na dużym formacie kartki, a potem ją stopniowo zmniejsza np. o 50%, aż zajmie ona niewielki kawałek papieru na kilka cm.
  • Róbcie notatki metodą Cornella.
  • Przy nauczaniu online, nie polegajcie tylko na wydrukach. Tu dla zapamiętania kluczowe jest pisanie własnoręcznych notatek, a nie ich drukowanie.

Darmowe pierwsze konsultacje

Nie jesteś przekonana/y czy masz potencjał do nauki angielskiego?
Bądź na bieżąco z PerfectSpot

Zapisz się na nasz newsletter

Otrzymuj powiadomienia o nowych artykułach i promocjach